Tuesday 13 January 2009

Hari Ahad yang semalam

Semalam itu hari ahad :

seperti hari Ahad yang lain saya masuk kelas parasit

seperti hari Ahad yang lain saya akan mengajak Mira duduk bersebelahan dengan saya di makmal (mungkin kerana Mira selalu bawa makanan dan saya boleh menumpang!)

seperti hari Ahad yang lain saya belajar beberapa lagi nama parasit yang memang saya tak pernah dengar sebelum ini (dan pelik...?)

seperti hari Ahad yang lain saya dan Piah akan ke cafe hospital untuk menikmati apa sahaja makanan yang ammu jual di situ

tapi....

Hari Ahad yang semalam...

tidak seperti hari Ahad yang lain bila Ila selaku bendahari yang berdedikasi aktif mempromosikan Planner PERUBATAN dan kitab-kitabnya (cayalah Ila)

tidak seperti hari Ahad yang lain bila prorozoa pada hari itu ( E. hystolytica) sangat merisaukan minda dan perut saya (katanya Dr mudah didapati dalam makanan yang saya makan setiap hari)

tidak seperti hari Ahad yang lain bila saya tidak membeli ta'miyah batatis bil bidh kegemaran saya (dan ehem,Piah) kerana takut telah dicerobohi protozoa itu

Makanya....

saya merindui ta'miyah itu dan telah membelinya lagi keesokan hari...Hehehe...tak insaf-insaf juga ya...


Some informations about E. hystolytica :

E. hystolytica is one of the protozoan parasites that can infect human through contaminated food and water,flies or even infected food handlers.It is widely distributed in countries with poor sanitary conditions (Egypt?yeah I know..*sigh*)The infected person has nausea,anorexia,abdominal colic,bloody diarhea and other manifestations.So start practicing good eating habits to avoid those ruin-my-whole-days manifestations.


E. hystolytica....senyum sikit...Klik!


0 comments: