Monday 19 January 2009

Say no to drugs,say yes to chocolates (exam mode)







Saya selalu pulang ke rumah sejak akhir-akhir ini,tidak kira seorang diri atau berteman,dengan sebungkus coklat di tangan.Sebetulnya saya telah menjadi seorang penggemar coklat yang tegar.Mungkin kerana saya percaya coklat boleh menjadi teman paling lazat di sisi saya menjelang peperiksaan.Terasa mahu mencari sesuatu tentang coklat di ruang maya dan beberapa penemuan telah menguatkan kepercayaan saya pada ciptaan yang satu ini.
  • Coklat dapat merangsang tubuh melepaskan hormon endorphin. Hormon alami dalam tubuh yang menyebabkan perasaan senang dan nyaman.
  • Coklat dapat membuat kita merasa lebih baik karena mengandungi theobromine, yang dapat menstimulan susunan saraf pusat sehingga kita menjadi merasa rileks.
  • Sebatang coklat juga akan memenuhi kalsium dan magnesium yang diperlukan oleh tubuh kita. Meskipun terkadang coklat kurang bagus untuk gigi, namun coklat baik untuk diambil dalam jumlah kecil dan secara teratur. Sebuah studi menunjukkan bahwa coklat baik juga untuk mendukung pertumbuhan tulang dan proses penyembuhan
  • Coklat juga mengandungi serotonin dan caffein yang memberikan energi bagi tubuh serta berfungsi sebagai anti depressant.
  • Coklat juga mengandungi antioksidan dikenali sebagai fenol yang mampu mengurangkan tahap kepadatan lipoprotein (LDL).Lemak dalam coklat tidak memberi kesan kepada kolesterol darah.
  • Satu hal lagi, kadar theobromine yang terkandung dalam coklat aman bagi tubuh kita. Tetapi tidak pada binatang peliharaan seperti anjing dan kucing. Kadar yang aman bagi kita boleh memberikan pengaruh mematikan pada jantung dan susunan saraf haiwan peliharaan. (Mimi,jangan bagi pada Tako Chumel ye!)
Dan yang paling penting,coklat tak menggemukkan.Faktanya tidak ada salah satupun makanan yang menyebabkan kegemukan tapi seberapa banyak jumlah yang dikonsumi,itulah yang menyumbang pada kegemukan.Khabar baik untuk kita!


0 comments: