Friday, 7 May 2010

Seperti rama-rama di dalam perut

Detik-detik sebelum peperiksaan sangat menggerunkan,kan?

Masih ada yang sudi mengisi rohani saya rupanya (terima kasih).Maklumlah dalam fatrah peperiksaan ini semua program rohani direhatkan,untuk memberi laluan menumpu pelajaran.Liqa' pagi tadi adalah satu permulaan yang sangat baik untuk sepanjang hari ini.Saya pasti.

Peringatan itu sangat kena.Antara sujud terakhir solat hajat dan solat taubat,selalu dalam solat hajat itu lebih panjang.Seolah-olah permintaan kita dari Allah lebih dari apa yang kita patut beri padaNya.Seolah-olah prinsip give & take tiada keseimbangan.Meminta yang terlalu namun memberi yang sedikit.Oh mungkin kerana ini ada permintaan-permintaan kita yang masih ditangguhkan.

Lihat dari sudut yang positif.Bukan Allah tidak tahu apa yang kita terlalu mahu itu.Tapi mungkin ini caranya Allah mahu menegur amalan kita yang sangat kurang padaNya.Tidak pula dibalas dengan dugaan dan bala.Maha Pengasih dan Penyayang kan?

Melembutkan jiwa itu sangat perlu.Ayuh,rendahkan sujud kita mengalahkan sisi Rabbi yang tinggi.Sesungguhnya diri ini hina,menjauh dari Allah sejauh dosa dan kemaksiatan yang dilakukan.Semoga taubat memberi kesempatan untuk kita mencapai apa yang tidak kita dapatkan.

Manusia harus bersama Allah dan selalu berhubungan denganNya,dan tidak menjauhiNya.
(Dr Yusuf Al-Qardhawi)


Saya akan menghadapi peperiksaan esok hari,kertas Forensic and Toxicology.Minta doakan ya!



5 comments:

Nadirah said...

Ma'at taufiq wan najah husna! Perjuangan itu pahit kerana syurga itu manis..semoga beroleh ketenangan sepanjang fatrah imtihan :)

HUSNA said...

Syukran akak..moga akak berada di bwh lindungNya juga!

::..URAIHAN..:: said...

yup..
give n take yang tiada seimbangnya..
nice post na..

ingatkan kte andai terlupa~
all out this exam..

~HANA~ said...

erti hidup pada memberi...

bila kita memberi (menunaikan) hak Allah tanpa syarat, maka lahir rasa syukur atas segala nikmat..

nice post dear!

HUSNA said...

huda & hana - same2 mengingatkan..diri ini slalu terlupa n terleka..